Wednesday, March 10, 2010

HANTU DAN JENGLOT UNTUK DILELONG

Macam biasa la aku baca paper online lagi. Tiba-tiba aku terbaca pasal hantu dilelong dengan harga RM6585. Hantu pun boleh dijual ke??? hehehe.. Kalau orang zaman dulu-dulu cam tak pelik sangat la, macam ramai jer yang ada saka kan. Tu pun tak payah nak beli-beli. Macam-macam betul zaman sekarang ni. Kejadian ni berlaku kat New Zealand, pemilik dia Avie Woodbury melelong secara talian dengan harga NZ$2850(RM6585). 


Hantu tu mengganggu dengan memasak air panas(rajinnya hantu ni), menyentuh belakang leher, bersuara dari bilik lain dan menghilangkan barang sebelum muncul di tempat lain. Takutnya kalau benda ni terjadi kat aku, kompem aku pindah rumah dah. Hantu tu ditangkap oleh seorang pengusir hantu dari sebuah gereja dan memasukkan ke dalam botol kaca kecil yang mengandungi air suci. Kalau nak baca penuh artikel ni baca kat sini (klik Hantu dilelong RM6585).


Yang tu pasal lelong hantu, pastu aku teringat dulu aku pernah usha dekat lelong.com. Saje-saje usha barang, bukannya nak beli pun. Tak suka la beli online ni, aku tak puas hati sebab tak dapat tengok dan pegang sebelum beli. Hehehe.. Tengah seronok mengusha jam, handset, barang-barang elektronik la, tiba-tiba terjumpa jenglot untuk di lelong. Aku gelak giler. Ada jugak orang nak lelong benda-benda macam ni. Dah la starting price dia RM10000, quick grab dia RM17777.. Tapi aku tengok bidder dia takde sapa pun lagi. Hehehe.. Kalau aku la baik aku guna duit tu buat belanja nak kawin ari beli jenglot nieh.(berangan-angan nak kawin)


Kat bawah ni aku copy paste dari website lelong tu mengenai jenglot:




Jenglot,biasanya juga di sebut batara karang. Menurut cerita yang ada, jenglot pada masa ribuan tahun lalu adalah manusia yang tengah mempelajari ilmu Bethara Karang. Ilmu Bethara Karang diyakini sebagai ilmu keabadian. Artinya, setiap orang yang memiliki ilmu tersebut akan hidup abadi di dunia.
       Namun, akibat kutukan, jasad jenglot tidak diterima di dunia sedangkan rohnya tidak diterima di akherat. Perawakannya kecil dengan tubuh tak lebih dari 12 cm dan rambutnya yang panjang, jarang dan kaku melewati kaki. Makhluk itu dinamakan jenglot. Kabarnya, jenglot itu bukan benda mati.
        Konon ia hidup, namun tak ada yang pernah tahu kapan bergerak.Konon pula bisa membantu mengamankan pemiliknya dari segala macam bahaya. Tapi lebih baik percaya dan tawakallah kepada ALLAH SWT...

Yang ni pulak kata-kata dari penjual jenglot tu:

 Kami terpanggil untuk mengetahui akan sejarah dan mitos jenglot yang kita ketahui akan kengerian kisah dan mitosnya yang tersohor..masyarakat di Indonesia sudah biasa dengan jenglot ini seolah-olah ianya permainan tradisional asli masyarakat mereka dengan mencari bahan yang berkaitan dengannya kami terjumpa beberapa kisah di website,youtyube dan pelbagai lagi punca..dan antaranya ialah paparan youtube yang kami lampirkan kerana jeglotnya sama dengan jenglot milik kami..kenyataan yang diberi juga adalah yang sebenar dari empunya laman youtube tersebut anda boleh klik disini untuk mendapatkan kesahihan darinya..
    kami sebagai penjual bukanlah seorang pakar akan item sebegini tapi kami menjualnya adalah semata-mata untuk menjadikan ianya suatu koleksi yang menarik kepada sesiapa yang gemar menyimpan item-item unik dan misteri seperti ini..kami membelinya dari seorang saudagar atau pengimport cincin batu permata yang tahu cara untuk membeli item ini yang bukan mudah untuk dibawa keluar dari sana dan juga harganya yang terlalu tinggi...
Sesungguhnya tiada niat dihati untuk mempercayai benda tahyul apa lagi untuk mengajak anda untuk mempercayai benda khurafat dan syirik jenglot ini kami anggap sebagai suatu mitos yang berjaya mempengaruhi minda manusia dan mengajar manusia dari kisahnya yang tersendiri supaya ianya menjadi pengajaran pada umat manusia yang lain...Allahualam..

Kalau nak baca penuh or usha gambar-gambar jenglot yang lain klik sini. Jadi apa pendapat korang mengenai benda-benda yang macam ni???







Share this article :

31 comments:

  1. isshhhh macam2...seram benor nengok gambor tuh.....huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. ada jual kat ebay xmende ni?.haha..mcm2 dah skrang ni..gile2..

    ReplyDelete
  3. syirik2...
    ahahaha

    ReplyDelete
  4. tau xpe..hakhak..ni jr aku ke nieh..

    ReplyDelete
  5. xtau la gak..xusya plak kt ebay

    ReplyDelete
  6. tau xpe..ade die bg link youtube tu tp xnk la tgk..

    ReplyDelete
  7. ishh, meremang bulu roma tgk jenglot tu -.-"
    tp, mhl jugak ye hantu ni
    smpai 6k
    haha

    ReplyDelete
  8. hakhakhak..
    pe la pekdah beli mende alah ni..
    bek la beli kete ke, simpan wat beli tanah ke..
    adoyaii

    ReplyDelete
  9. jadi hantu2 sekalian jangan marah aaa... nanti kena jual.

    ReplyDelete
  10. hantu pun leh jual beli eh..kahkahkahhhhh syirik ooo mende ni..neraka tempatnye...ni kalo jual kat cina deme suke beno lah..hahahaha

    ReplyDelete
  11. seramnyer...tp kalu ada cm best hantu tu...huhu..

    ReplyDelete
  12. huk ala... ape punye sengal sape yang beli. orang bersusah payah nak menghalau hantu siap panggil ghostbuster malaysia bagai, dia gi nak beli simpan nak wat hape. aku cakap siyes, sape beli adalah orang yang sengal. baik guna duit tuh pegi wat umrah dan jangan jadi bodo. beribu2 spend pastuh beli botol dalam dia ader air kaler biru.... pekejadah~!! nampak sangat otak IQ kambing.

    oh, btw...aku percaya pada wujudnya benda2 nih...TETAPI aku tak percaya pada orang yang jual tuh dan benda alah yang dijual tersebut. siyes IQ kambing sape yang beli...

    ReplyDelete
  13. uik??hantu pun ade org jual??gilo ke ape??haha..

    baiklah duit nak beli antu tu wat sedekah kat org yg perlu lg la bagus..takpun sedekah je kat eden..leh wat blanjo kawen..hoho..

    ReplyDelete
  14. tu la pasal..org yg taksub ngn bende2 cmni je kot yg nk beli..

    ReplyDelete
  15. tu la..ntah2 org jual tu tipu leh wat sndiri jer..org len ssh payah nk cri duit sploh inggit pn ssh, pastu sng2 je ade org beli kan. bek bg kt org yg ssh duit tu..tu baru jenglot..cuba g tgk kt lelong.com.. blambak2 benda tahyul gini..batu la..paku la..

    ReplyDelete
  16. best ke hantu??hhuhu

    ReplyDelete
  17. pelik2 kan org nieh..hehe..npe lak cina ske?

    ReplyDelete
  18. hakhak..pasni dorg kna duk snyap2 la..xleh kco org dh..nnt kna jual

    ReplyDelete
  19. bek wat blanje kawin je..hakhak

    ReplyDelete
  20. gmbr cmni pon da ek..wahahaha

    ReplyDelete
  21. hantu pun boleh kena lelong sekarang ni..macam2 la..hahaha

    ReplyDelete
  22. uiks bende ni pun orang jual...mahal plak uh

    ReplyDelete
  23. ad org nk bli ke..
    hihi

    ReplyDelete
  24. erkk..seramnye eqa.. aie takut nk tgk bende2 cmne nt xleh tdoq.ahaha

    ReplyDelete
  25. hakhak..abis la aie mlm ni xleh tdoq

    ReplyDelete
  26. tu la pasal..ntah btol ke x ntah

    ReplyDelete
  27. hehehhe..mahal lak tu..ntah sape nk beli

    ReplyDelete
  28. ntah sape tah la yg akan beli tu..

    ReplyDelete
  29. ntahla..da la mahal giler..sape beli tu mmg xde akal kot

    ReplyDelete
  30. uiks bende ni pun orang jual...mahal plak uh

    ReplyDelete

Apa Komen Anda????

BLOGGER CHAT ROOM