Saturday, January 15, 2011

Khas Untuk Wanita. Cegah Kanser Rahim Sebelum Terlambat.




JAUHI ROKOK
Ini peringatan paling penting buat wanita perokok. Nikotin mempermudah semua selaput lendir sel-sel tubuh bereaksi atau menjadi teransang, baik pada paru-paru dan juga serviks. Sayangnya tidak diketahui dengan pasti berapa banyak jumlah nikotin yang diambil boleh menyebabkan kanser serviks.

'DOUCHING' VAGINA
Kita sering membersihkan vagina dengan ubat antiseptik tertentu. Kebiasaan membersihkan vagina boleh menimbulkan kanser serviks, sama ada menggunakan antiseptik atau deodoran. 'Douching' atau cuci vagina boleh menyebabkan jangkitan di serviks. Jangkitan berlebihan akan meransang terjadinya perubahan sel, yang akhirnya jadi kanser. Anda dinasihatkan jangan sembarangan membeli ubat pembersih vagina. Apatah lagi, jika ianya mampu membunuh kuman yang ditugaskan untuk mempertahankan pH vagina.

MENYAPU BEDAK
Jangan sesekali menyapu bedak di sekitar vagina yang gatal atau merah-merah. Pemakaian bedak pada vagina wanita(sewaktu subur) boleh menyebabkan terjadinya kanser ovari(indung telur). Ketika ovulasi terjadi luka di ovari dan apabila di sapu bedak, ia akan melekat di atas luka tersebut. Kelebihan sel ini akhirnya akan berubah menjadi sel kanser.

BERGANTI-GANTI PASANGAN
Kanser servik juga boleh terjadi pada wanita yang gemar bertukar-tukar pasangan seks. Virus seperti "Human Papilloma Virus(HPV)' akan mengubah sel-sel di permukaan 'mukosa' dan terus merebak menjadi kanser.

LAMBAT KAHWIN
Mana-mana wanita yang lambat atau tidak berkahwin turut berisiko untutk terkena kanser ovari dan 'endometrium'. Ini disebabkan mereka akan terus-menerus mengalami ovulasi (kesuburan) tanpa henti. Jadi, ransangan terhadap 'endometrium' akan terus terjadi dan sifatnya akan berubah menjadi kanser. Apabila haid pertama terjadi di bawah usia 12tahun, tempoh atau perjalanannya menjadi semakin panjang. Jadi, kemungkinan untuk terkena kanser ovari semakin besar. Salah satu cara terbaik untuk mencegahnya ialah berkahwin dan hamil.

Note: Papa...Kawin dengan mama cepat-cepat tau!!
Share this article :

7 comments:

  1. Thanks untuk info! Hehe. Baru tahu tak boleh pakai bedak kat bawah! Hahaha :P Tak pernah lah Shag buat. Nasib baik. Kiki.

    Entri terbaru Shag : Fibroid Kandungan. Bahaya atau tidak?

    ReplyDelete
  2. singgah baca entri cnie (^_~)v http://lynmafia80-tentangaku.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. lelaki pun nk baca jugak...hehe..nice info..

    ReplyDelete
  4. salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul….

    ReplyDelete

Apa Komen Anda????

BLOGGER CHAT ROOM