Wednesday, November 30, 2011

CARA SIGN IN ShoutMix V3 (version baru) DENGAN MENGGUNAKAN URL BESERTA AVATAR

Assalamualaikum semua..

Kalau semua nak tau ShoutMix sekarang dah ada version baru iaitu v3, dan kepada blogger-blogger baru pastinya akan memasang ShoutMix v3 ni, kepada blogger-blogger lama boleh di upgrade ke version V3. Ramai yang merungut mengatakan Version baru ni tak best. Sebab tak leh nak tinggalkan URL kat nama kan.. Eqa dulu pun macam tu gak.. Setelah di godek-godek, dah jumpa dah cara nak letakkan URL kita sekali kat nama selain dari alternatif paste URL kat bahagian message atau Sign In guna Facebook dan Twitter.. 

Ni cara nya...

1- Mula-mula memang nama anda kan jadi "Guest" sebab anda tidak pernah sign in lagi untuk ShoutMix version ni..
2- Klik "More Option"

3- Kemudian klik "Sign In"

4- Isikan e-mail anda.
5- Isikan nama yang anda kehendaki (not permenant, lepas ni still boleh tukar-tukar appearance name)
6- Tick "Remember" (supaya tak payah nak kena isi banyak-banyak kali lepas ni)
7- Klik "Sign In"

8- Akan keluar skrin yang macam ni.. So pergi lah check email anda dan verify dengan menggunakan link yang ShoutMix akan sent di Inbox.

10- (alamak, terskip nombor lak) Selepas verify akan keluar lah skrin macam ni 'You are now signed in as "email anda".' 

11- Kemudian, pergi balik ke ShoutMix kat blog orang tu atau blog anda sendiri yang ada ShoutMix ni, nama yang anda daftar tadi automatik akan bertukar kat ShoutMix tu. Kalau nak tukar nama lain, letak URL dan gambar, sila klik "More Options"

12- Klik "Edit Profile"

13- Tukarlah nama apa yang anda kehendaki, URL blog anda beserta gambar profile yang anda nak :) Mudah kan.. Dan jangan lupa untuk tekan "Save" untuk setiap pertukaran..

14- Akhirnya, jadilah macam ni.. :) Bila orang klik pada nama anda..contoh kat sini "FAHRIN AHMAD YG KACAK", memang akan terus direct ke blog anda di tab yang baru.. Anda hanya perlu sekali sahaja Sign In, so tak payah nak letakkan nama and url banyak-banyak kali setiap kali masuk blog orang yang ada ShoutMix ni, melainkan anda Sign Out.

~SELAMAT MENCUBA~

Kelebihan lain ShoutMix v3 version baru ni ialah :
- Boleh tahu berapa ramai tengah online di blog kita (terdapat pada bahagian atas kanan ShoutMix)
- Boleh tahu Real time bila orang tu meninggalkan jejak di blog kita seperti "a minute ago". Macam boleh chatting terus lah tanpa perlu nak refresh refresh.
- Kurang SPAM dari orang yang suka tukar nama-nama yang berlainan tetapi URL yang sama (boleh nak tukar tetapi agak leceh, kalau ada jugak tu memang orang tu sangat rajin). Contoh SPAM yang eqa maksudkan tu seperti dalam entri "SPAMMER yang tak makan teguran"
- Banyak lagi kelebihan.. Godek lah sendiri :)

Share this article :

4 comments:

  1. thanx for the information..

    tapi rumit jugak kn, kena verify ape semua tu...
    tapi naseb bek la sekali je dah bole..

    ReplyDelete
  2. dah buang shoutbox kat blog :p nak tinggal jejak kat shoutbox org pn malas walaupun kadang2 blogwalking sampai lebam mata :p

    ReplyDelete
  3. oo macam tuh.nanti2 nak try la.hihi nice entry la eqa

    ReplyDelete

Apa Komen Anda????

BLOGGER CHAT ROOM