Thursday, February 25, 2010

AWAS!! BLIND DATE...

    *usha kat bawah meja =p

     Siapa kat sini yang ada pengalaman blind date??? Aku ada..Hehehe.. Selalunya kenal di alam siber la kan, kemudian merancang untuk berjumpa. Seingat aku, masa zaman sekolah dulu, penah la juga aku kenal dengan someone ni masa chatting kat MIRC. Masa tu MIRC la top, Facebook ke, Friendster ke, YM ke, mana glamour lagi. Lelaki tu sama umur jer ngan aku, dan sekolah satu daerah dengan aku, Daerah Kubang Pasu. Masa aku kenal dia sukan daerah dah nak dekat, sekolah aku jadi tuan rumah. Jadi kami merancang la untuk berjumpa masa sukan tu. Memang masing-masing tak tahu rupa masing-masing macam mana, dan zaman tu handphone punya la mahal, so masing-masing tiada handphone. Jadi dia cakap dia akan datang pakai baju merah dan cap merah pukul sekian-sekian(aku tak ingat dah pukul berapa coz nak dekat 10tahun dah). Aku pulak akan bawa cap puma kaler biru dan pakai baju sukan rumah aku, Cendekia@biru. Tempat yang dijanjikan adalah bawah pokok gajus tepi padang dekat dengan rumah pengetua.







     Hari yang dijanjikan pun tiba, aku ada cerita kat kawan aku pasal blind date ni, so dia pun nak temankan aku la jumpa budak tu. Kami tak tunggu bawah pokok gajus pun tapi bersembunyi di sebalik pokok rhu yang memang besar gedabak kat tepi padang tu. Then, kami pun nampak la budak tu, tapi masa tu memang jahat gila la aku ngan kawan aku ni, aku terus simpan cap biru aku tu takut budak tu perasan sebab aku tak nak jumpa dia sebab dia tak hensem, kulit gelap dan berbadan besar. Jahat kan aku???? Lepas pada tu aku memang mengelak dari chatting dengan dia.. Hakhak..

    Lepas zaman sekolah, masuk matrik, masuk universiti banyak jugak la aku wat blind date ni =p Tapi malas la nak cerita... So hari ni aku nak bagitau sket tips-tips elak ditipu di alam siber ni..


1) Membawa Teman Ketika Temu Janji Pertama
- Yang ni memang penting, jangan sesekali pergi berseorangan untuk berjumpa dengan orang tu sebab kita masih belum betul-betul mengenali hati budi orang tersebut. Selain tu dapat juga menghalang orang tersebut dari mengapa-apakan kita. Kawan kita juga boleh tolong menilai peribadi orang tersebut.

2) Berjumpa Di Lokasi Sesuai
-Kalau dah bersedia nak jumpa orang tu pastikan kita memilih tempat yang terbuka dan ramai orang. Seboleh-bolehnya waktu siang la, elakkan berjumpa di tempat yang kurang orang dan gelap sebab disitulah boleh menyebabakan terjadinya perkara-perkara yang di luar batasan. Kalau nak selamat lagi pilih jer tempat yang berhampiran balai polis, senang nak pergi wat laporan polis kalau jadi apa-apa..Hehehehe...

3) Pesan Minuman Sendiri
-Selalunya kalau dah date mestila ada pergi minum-minum kan, kadang-kadang bila kita pergi si dia sudah menunggu di meja restoran dan minuman sudah tersedia kat atas meja tu. Kalau boleh, elakkan dari minum air tu, dan pesan minuman lain. Mana tahu kalau-kalau dia masukkan apa-apa ke dalam air tersebut sebelum kita sampai. Kalau tak berhati-hati lamatnya kita jadi kuih karipap la kat mamat tu..Hakhak..(kalau orang tu laki la, kalau yang kes macam kat lam gambar tu aku tak tau la pulak nak bagi tips ;p)

4) Jangan Percaya 100%
-Tak semua manusia dia alam siber ni jujur, banyak yang menipu. Terutamanya umur, nama, pekerjaan atau status diri, yang dah kawin tapi mengaku bujang, tak pun kalau yang dah kerepot mengaku duda. So jangan lah mudah cair ngan mulut manis orang-orang tersebut. Cubalah berkawan selama mungkin dan kenal dulu hati budi sebelum membuat keputusan untuk berjumpa dengan dia.

5) Rahsiakan Alamat Kediamanmu
-Kalau boleh tu biarlah tempat kediaman kita menjadi tanda tanya kepada orang tu. tambah-tambah yang duduk bersendirian. Mungkin dia berniat jahat dan akan bertindak bila berpeluang.


    Banyak juga kes-kes jenayah yang aku dengar pasal blind date ni. Ada yang kena curi kereta, dan memang berlaku sendiri kepada kawan aku apabila di ugut dengan pisau supaya keluarkan duit dari ATM (KLIK SINI). Tapi tak semua buruk mengenai perkenalan melalui alam siber ni, ada juga yang kekal hingga ke jinjang pelamin kan. Umur aku dah makin meningkat, dah tak buat dah blind date bodoh-bodoh ni..hakhak.. Lagipun dah ada steady bf dah sekarang :)

So siapa yang ada pengalaman or pendapat mengenai blind date ni boleh la share dengan kat sini yer......

P/s : Aku kenal pakwe aku kat dalam bas, kira blind date ke ape tuh?? =P 
Share this article :

58 comments:

  1. hmm...sy pun bnyk kali gak wat blind date ni..paling ligat ms study dulu... :)

    biasanya sy pergi sorang2...tanpa teman..berani kan..? huhuhu...tp,,alhamdulillah la..takpernh jadi apa2 perkara buruk....mcm2 org yg sy jumpa...ada yg handsome...ad yg tak hndsome lngsung...semua sy jumpa...tak sampai hati nk lari if date kite tu rupe tak bape nk ok... :)

    if rasa ok...leh jumpa lagi...if rasa tak....cukup sampai di sini... :)

    ReplyDelete
  2. hahaha..eqa, kejammmnye ko..mentang2 dia gelap, badan beso..ko buang yer.ahaha.. meh sini abg superman debikk sebijikk.. dusshhhh..ahahaha.

    ReplyDelete
  3. hehee..penah jugak blind date neh...tp jumpe2 je, terus aina xmo kwn ngan die..hahhaa. jahat kan. sebab ntah, org yang kte x kenal btol2..susah

    ReplyDelete
  4. hehe..eqa pn slalunye cm byk sorang2 jgk..yg msa zmn skolah tu je kot eqa lari..yg lain2 cm eqa jumpa jgk, cm kesian plak.. hehe..ade jgk yg jujur, xsmua jahat..

    ReplyDelete
  5. adoiiiiii!!!! sakit la...(kuar air mata, eqa kn kuat nangis ;p) hakhak..msa zmn skolah tu je kot..yg lain2 eqa jumpa jer..tp yg msa zmn skolah tu kwn eqa yg batu api suh lari..klu eqa xcite kt die mesti eqa gi je jumpa ;p

    ReplyDelete
  6. hehehe..tp at least cikaina jmpa jgk dia..eqa ni lari tros..hakhak..a'a..ssh..tp ada jg yg bleh masuk ngn prangai kita..ade gak yg baik

    ReplyDelete
  7. sejibik cam kes akk dulu la eqa..adoiii tetiba teringat balik...ada yg best tu kan eqa..siap selisih bahu lg..dia tgk akk..tp akk wat berudu jerk..hahahah adoiii rs nak wat n3 psl ni le pulak..syok jugak kan..hahaha

    ReplyDelete
  8. punye jht ko eqa..haha.jhk2 ko,aku lg jht.meh aku story.knl dr MIRC gak.maklumla mmg kaki chat.sm tmpt,tp xpnah knl.dlm hp punya la sedop sora.x tido aku mlm.then skali dia ajak jumpa.apa lg aku setuju je.dh smua tmpt mane nk jumpa, pakai bj sekian2 blabla.dr jauh aku nengok dia semcm je.bg aku muka dia buruk,bibir sumbing(jht aku kan), trus aku blah.smpaikn dia msj, kol aku x jwb.lps dr tue aku clash dgn dia.x nk berhubung dh.haha.jahat gler aku kan.dulu yer la main skandal byk2.besa la kan dr chat sng dpt nk psg2.tp skrg dh x buat mcm gitu.mIrc pun dh x knl.hahhaa.ampun2..

    ReplyDelete
  9. kjm eqa ni kan.jom blasah dia.dush2

    ReplyDelete
  10. hakhak..lg jht..bb die xensem ke ape kak??

    ReplyDelete
  11. hakhak..kita gang!! msa zmn chat irc dlu mmg psg byk2..tu yg smpai exbf 9 org tu..tp xbley blah jht giler ko..tp klu jumpa pun kita mesti rasa xselesa kn..tp klu org yg mcm tu patut mngaku dulu la..ckp kata dia ade kekurangan yg mcmtu2..bkn la nk ckp kita perfect kn, tp klu aku mmg ckp btol2 kt org yg aku nk blind date tu yg aku ni pendek n idung kembang n byk jerawat...so xde la nk terkejut sgt klu org tu jumpa aku..

    ReplyDelete
  12. pernah juga time dulu2 geng chat mirc dulu, tapi bukan blind date, tapi mcm reunionlah jumpe kat starhill, makan2 ramai pastu balek. huhu, tapi yg gambar blind date dgn blind man tu mg tak leh blah nye lawok.. huhuhu

    ReplyDelete
  13. owh..itu lain..xpe ramai2..hehe..yg berdua tu yg bahaya..

    ReplyDelete
  14. blind date. hurm. tak ade lah pengalaman actual "date". tapi blind meeting slalu le. hahaha..memang suke jumpe kenalan2 online sama ada lelaki atau perempuan. dan selalunye jumpe seller online time nak COD barang2 guitar yang dibeli sebab tak percaya pada kaurier service untuk hantar guitar. bole ke dikire blind date?

    hahahahaha... tapi yang pastinya, tak pernah lah terfikir nak ape2kan org nih. tak baik... just jumpe, hangout makan2 ke ape ke... buatlah ape pun langkah safety yang dirasekan perlu kalo tak percaya pada sy. tak kisah pun... janji just suke kalo dapat jumpe orang yang slama nih thru online aje kite kenal. :)

    tapi kalo gathering, depends... pasal saya nih pemalu orangnye. hahahaha...~!!! *shame2*

    oh btw, memang slalu lah juge dah ramai kawan2 online, dari rakan2 YM, IRC dan even some jadi teman yang lebih rapat (bukan gf..just rapat). berjumpe sebagai rakan actually kalo lepas utk first time tuh, akan lebih mengeratkan lagi sliaturrahim. yg penting jgn sangka buruk pasal tak semua org jahat.

    ReplyDelete
  15. tau x pe eqa.sekali pasang bkn ckit.5 6 org.haha..skrg dh jd ex smua dh.tuh yg bf skrg salu tnye exbf yg mana 1 lg ni.xknl pun.dulu ckp x byk ex.hahaha..blah r..kantoi lg situ.skrg aku setia dh.x main chat2 irc dh..serik dh wei..kena tipu pun pnah

    ReplyDelete
  16. thankz sbb komen pjg2 :) msa wat jht tu still budak2..hakhak..skg da matang sket xde la nak jht cenggitu dah..bila da besar cam ada jgk la yg knal chatting jd kwn rapat..mmg rapat sangat la..tapi cuma kwn je la..sampai sanggup la naik bas jauh2 sampai tganu gi jumpa dia for d 1st time..

    masa on d way naik bas nk gi jumpa die tu eqa duk sbelah sorng mamat tu..kitorg berborak la tp tak tukar2 no tepon ape2 pn..msa berborak tu mmg kitorg cm kwn yg da lma knal..mmg rasa selesa..byk persamaan...bila da sampai destinasi kami berpisah mcm tu jer.. n eqa pegi la jumpa kwn rapat chatting eqa tu..lepak kt sna ngn kwn2 irc, kwn2 kt UMT, 1week eqa kt sna...

    nk di jadikan cite, msa naik bas on d way blk KL plak, eqa duk sbelah d same guy lg yg masa otw pegi mula2 tu..mmg kitorg xjanji pape pn, xpnh pn ckp nk blk KL bila, xamik no tepon ape2 pun..mcm kebetulan plak jumpa dia lg..duk sblah dia lg..trus la kitorg tukar2 no tepon..

    then....itu la kisahnye eqa bleh knal bf eqa kt atas bas..hakhak..so d sbbkan blind date eqa jumpa date yg lain ;p

    ngan kwn chatting still rapat, bleh d katakan 24hours sms je ngn dia..bila eqa da ade bf n dia da berkawin...masing2 mcm da ade life sendiri..lgpun eqa xnk la nnt bini dia jeles plak..hehehehe

    ReplyDelete
  17. aku ngn bf aku sama jerk..dua2 bnyak ex..aku 9 jerk..bf aku 20lbh kot ex dia..hakhak..tp tu cite dulu2 la..skg dua2 da setia..tp msing2 mcm da lali la psl ex ni..klu ade ex still kco dua2 akan bercerita...pnat ade banyak2 bf ni..hakhak..da xlarat dah..sbb tu kot aku nk je cepat2 kawin..malas dah jadi bujang ;p

    ReplyDelete
  18. ceit!! pakat2 belasah aku plak...xpe...xpe..

    ReplyDelete
  19. heee.. nk berkongsi sket ni. aku penah wat blind date. skali je seumo idup aku. n terus melekat smpai skg.hehe.

    ReplyDelete
  20. hehehe..bagus la kalau mcm tu..semoga berkekalan hingga akhir hayat.. :)

    ReplyDelete
  21. kalu jumpa dalam bas, maknanya bus date la kan?
    aku pun x pernah blind date sebab takut terjadi macam di atas huhu..

    ReplyDelete
  22. hakahak..ye kot..bus date..ikut masing2 la..ada jgk baik buruknya blind date ni

    ReplyDelete
  23. uhuks.. aku salah sorg pembuat blind date tegar zaman2 muda dulu hik hik hik.. skrg dh kawen pun hasil dr blind date hehehehe..

    ReplyDelete
  24. waaa...byk tol org kawin ngn blind date.. :)

    ReplyDelete
  25. tarikh buta? buta ke tarikh? ke Perjumpaan buta? ehehe..bnd date is blind datela..bergantung pada niat masing2, kan..

    ReplyDelete
  26. dating dgn org buta..hakhak..a'a..xsmua org yg kita nak date tu jahat..ada gak yg baik..

    ReplyDelete
  27. hahaha janjitemu buta?? sangat biasa dahhh ....last blind date, khamis lepas...miahahaha :)

    ReplyDelete
  28. hakhak..bebaik blind date tu.. :)

    ReplyDelete
  29. kalau blind date bawa kawan, ok, sebagai langkah keselamatan. Tapi, kalau bawa member yang lawa, cantik menarik tertarik, memanglah dia dok pandang member tu je nant...memang buta.

    ReplyDelete
  30. 9 jer ke?? sis lagi banyak laaa..hahha... sebab tu sampai skrg, sorang pun xnak melekat....kena pakai gam gajah nampaknya pasni :)

    so far yg sis jumpa sebelum2 ni sedap mata memandang :)

    ReplyDelete
  31. so bwk la kwn yg buruk..hakhak..jht giler..

    ReplyDelete
  32. pernah kot sekali..dari terengganu sanggup ke johor tu..seb baik cun..tapi tak kekal lama,sebab masing2 ada komitmen..kiranya tak de pengalaman buruk la..

    ReplyDelete
  33. ke sis ni memilih sgt, tu yg xmelekat tu ;p wah..best la klu sedap mata memandang..tp kna tgk prangai jugak, klu hensem tp prangai xelok xmau gak..

    ReplyDelete
  34. yeke??xpe la..xde jodoh.. :) bole usaha lagi..

    ReplyDelete
  35. penah gak g blind date.x sangka mmg hensem. hahaha tp die x minat pompuan la...mcmane 2?

    ReplyDelete
  36. nop.. thats call "kelabu" date coz u cant even see me on that time due to your rabun hehe :P

    ReplyDelete
  37. eleh..pa mmg kelabu pun..sbb tu ma nampak gg jerk ;P

    ReplyDelete
  38. owh , penah blinddate ek..
    hahaha..
    manis x ??

    ReplyDelete
  39. hehe..tips yg menarik..
    tp bahaya lah cube mcm tu org kite x kenal
    Good luck

    ReplyDelete
  40. hehehehe..ade yg manis ade yg x :)

    ReplyDelete
  41. hakhak..tu kisah dulu2 la..skrg da xwat dah..hehe

    ReplyDelete
  42. bahayanya blind date nih.. tapi part dah janji jumpa then tak g jumpa laki tuh tak baik la.. hahhaa.. kejam seyh.. :P

    ReplyDelete
  43. haha...hebat ko eqa. Mesti laki tu bengang gila...

    ReplyDelete
  44. agak la..katenye hati kering

    ReplyDelete
  45. zaman kanak-kanak dulu..nakal sket..hakhak

    ReplyDelete
  46. xtau la kat dia..xpnh bercntact dah ngan dia..kalau ala dia ada terbaca blog ni..mati eqa ;p

    ReplyDelete
  47. dia dh xigt dh kot...hehe.
    Iera xpnh ar ade expirence blind date mcm nie....
    Tmn member wat blind date ade ar...
    Xminat ar nak wat blind date..blind date mcm nie.
    Xtau nape...Iera mmg x suka. Klu stakat chatting tu xpe.
    Klu mintak ajk jmpe...Iera x sanggup

    ReplyDelete
  48. wahh
    kenal dlm bas boyfren? hahah berjodoh :P
    penah jgk blind date.
    tp sll nyesal. wakakakaka.
    saling nyesal plak tu T___T

    ReplyDelete
  49. sbb iera da ade steady bf kot skg..so xde minat2 nk blind date ni..hehehe..eqa ni nakal sket..skg je jd bek sket..hakhak...bagus la iera cmtu..blind date ni bahaya jgk..klu jumpa org baik xpe..klu jht abis la kita..

    ReplyDelete
  50. la ye ke..knape mnyesal plak??

    ReplyDelete
  51. wahaha..sukati je ek nak kata org buruk..hehe..bw kwn yg tak cun je la kot..

    ReplyDelete
  52. tak paham pasal gbr katun kat atas tu.hahaha :P

    ReplyDelete
  53. kite penah sekali..time tu sekolah menengah lagi,xingt form bape..kenal dia melalui myspace...selalu komen2 pasal bola je..kitaorg memang minat gila ac milan, then dia kata nak jumpe..jumpe lah kat klcc..kita xbawak kawan, sbb smua org bz, n klcc ramai org, so xadalah takut sgt...tapi timing ktorg jumpe tu agak kureng sbb masa tu milan kalah champ league..so masing2 jumpe dlm keadaan frust hahahah..tp dia cute ah...tp lepas milan kalah tu, dia pun menghilang, wlupun dia bg msg dia 'nice to meet u' (taulah kita xlawa kan hahaha)....tu je la

    ReplyDelete
  54. ceyt ap lah.blind jugak lah jumpe dalam bas.haha

    ReplyDelete
  55. tp msa tu mesti die da tgk rupa awk kn kt myspace?

    ReplyDelete

Apa Komen Anda????

BLOGGER CHAT ROOM