Monday, January 25, 2010

INSAF SEKETIKA...

...Tak sampai 1week surgery...

...Doktor dah benarkan abah keluar dari hospital...

...Cepat kan??...

...Abah memang seorang yang tabah dan sabar...

...Masa mula-mula aku jejakkan kaki ku kat hospital...

...Aku terasa macam nak nangis...

...Sebab dah banyak hari dia surgery...

...Tapi baru sekarang aku datang melawat...

...Sedikit rasa bersalah ada di situ...

...Aku tidak ingat...

...Bila kali terakhir aku berborak dengan abah...

...Atau memang aku tidak pernah berborak dengan dia???...

...Aku pun tidak pasti apakah penyebab kami begini...

...Apa yang aku pasti...

...Selepas berborak dengan abah ketika dia terlantar di atas katil hospital tu...

...Aku berazam untuk menjadi seorang anak yang baik...

...Seorang anak yang rapat dengan abah dan mendekatkan diri dengan Tuhan...

...Banyak yang kami borakkan...

...Banyak yang aku tanya...

...Tapi setiap jawapan dijawab mesti mempunyai kaitan dengan Tuhan...

...Contohnya bila abah sedar?lepas sedar rasa macam bangun tido ke ape??...

...Dia jawab...

...Tuhan jadikan roh kepada 3 peringkat...

...Roh hanya mengikut arahan Tuhan...

...Yang time kita tido...kita mimpi-mimpi tu pun ada berkaitan roh jugak...

...Pastu bla..bla..bla..bla..

...Aku dah tak ingat lagi apa yang die terangkan...

...Aku cuma ingat die cakap lepas dia sedar dengan kehendak Tuhan...

...Alahamdulillah la...Dia boleh bercakap dengan doktor..

...Secara rasional kembali...

...Kenapa Perak, Perlis,Kedah semua buat kat Penang??...

...Abah jawab...

...Kat utara ni cuma ada 2,3 orang jer pakar jantung...

...Pakar tu bermaksud ketajaman ilmu...

...Dan bukan semua orang dianugerahkan kepakaran ini...

...Hanya orang tertentu sahaja Allah akan bagi...

...Kalau Pikah(aku la tu) belajar 24jam sekali pun, kalau Tuhan tak nak bagi, pikah tak kan dapat...

(i'm not sure dia perli aku or dia tak bermaksud pun)

...Tapi ikhtiar n usaha tu satu perkara jugak la...

...Keimanan kita jugak...

...Pastu die duk cerita la pasal doktor yang buat tu memang seorang yang pakar...

...Doktor tu hanya menyelak kejap je tengok kaki die...

...dan terus boleh tau samada urat kaki dia elok ke tak tanpa menyentuh pun...

...Doktor cakap urat dia memag elok...

...Tapi apek kat sebelah maybe kena amik urat tangan, sebab urat kaki dia tak elok...

...Kat depan dia ada sorang apek jugak...

...Beragama Buddha...

...Abah cakap...

...Agama Buddha pun ada banyak jenis jugak...

...Banglang(abg atas aku) ada kot belajar pasal ni...

...Apek tu cam suka bercakap..banyak bercakap...Sembang itu-ini...

...Orang yang banyak cakap ni sebenarnya banyak masalah...

...Dia cuba untuk lari dari masalah tu...

...Dia macam tengah mencari sesuatu...

...Tapi dia belum jumpa lagi apa sebenarnya...

...Kita orang Islam ni...

...Dalam apa-apa yang kita buat...dalam apa jua masalah...

...Kita tau macam mana nak cari ketenangan...

...Then..Baru aku teringat kenapa selama ni aku cam cuba mengelak dari abah aku...

...Sebab aku takut...

...Takut dia dapat observe diri aku macam mana...

...Takut dia tau macam mana hidup aku...

...Aku bukan takut dia marah aku ke apa...

...Abah yang aku kenal ni tak pernah marahkan aku...

...Tak pernah sekalipun tinggi kan suara kat aku...

...Aku cuma takut...Aku mengguris hati dia...

...Aku ingat lagi...

...Suatu ketika dulu...

...Ketika aku sedang berseronok...

...Kehidupan yang agak tersasar sedikit dari landasan Tuhan...

...Tiba-tiba aku dapat satu sms...

...Nama yang terpapar di skrin tu adalah abah...

...Jantung aku berdebar giler...

...Sebab abah aku tak pernah sekalipun hantar sms kat aku...

...Bila aku baca...

"jangan lupa sembahyang"

.

.

.

.

.

.

.

...i'm speechless...

...Air mata yang mampu keluar masa tu...

...I LOVE HIM...

Share this article :

2 comments:

  1. no matter what, alhamdulillah, ayah kamu sudah get better kan :) mungkin itu hanya ujian dari-Nya untuk kamu semua :P so sayangilah dia lebih :)

    ReplyDelete
  2. hargai die sementara die masih ada di sisi kita utk kehidupan kita..

    http://simplecrucial.blogspot.com/

    ReplyDelete

Apa Komen Anda????

BLOGGER CHAT ROOM